Zasady i tryb sprawowania przez izby rzemieślnicze i cechy nadzoru
Zasady i tryb sprawowania przez izby rzemieślnicze i cechy nadzoru nad przebiegiem przygotowania zawodowego w rzemiośle pracowników młodocianych
P
o d s t a w a p r a w n a
Podstawowe przepisy regulujące zasady zatrudniania młodocianych
pracowników w celu przygotowania zawodowego oraz związane ze
sprawowaniem nadzoru nad przebiegiem przygotowania zawodowego w
rzemiośle:
1) ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. kodeks pracy (Dz.U. Nr 24, poz.141 ze zmianami) – Dział IX „Zatrudnianie młodocianych”,
2) rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i ich wynagradzania ((Dz.U. Nr 60, poz.278),
3) rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 grudnia 1992 r. w sprawie organizowania i finansowania praktycznej nauki zawodu, praw i obowiązków podmiotów organizujących te naukę oraz uczniów odbywających praktyczną naukę zawodu (Dz.U. Nr 97, poz.479 ze zmianami)
4) ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz.U. Nr 67, poz.496 ze zmianami)
5) ustawa o rzemiośle z dnia 22 marca 1989 (Dz.U. Nr 17, poz.92 ze zmianą z dnia 6 września 2001 r, Dz.U. Nr 129, poz.1445)
Pracodawcy
rzemieślnicy zatrudniający młodocianych pracowników w celu
przygotowania zawodowego zobowiązani są spełnić warunki określone
przepisami oraz stosownie do art.3 ust.6 ustawy o rzemiośle
być członkami cechu lub izby rzemieślniczej.
Nadzór nad
przebiegiem przygotowania zawodowego w rzemiośle pracowników
młodocianych sprawuje izba rzemieślnicza i z jej upoważnienia
cech, właściwe ze względu na siedzibę rzemieślnika na podstawie
art.3 ust.7 ustawy o rzemiośle.
Zasady i tryb nadzoru nad
przebiegiem przygotowania zawodowego w rzemiośle pracowników
młodocianych mogą dotyczyć osób, o których mowa w art.7,
ust.7 ustawy o rzemiośle.
I. Cel nadzoru nad
przebiegiem przygotowania zawodowego w rzemiośle
pracowników młodocianych
Podstawowymi
celami nadzoru nad przebiegiem przygotowania zawodowego w
rzemiośle pracowników młodocianych są:
- podnoszenie
poziomu szkolenia w rzemiośle i przygotowania zawodowego
młodocianych pracowników,
- doskonalenie
systemu nauki zawodu organizowanej u pracodawców rzemieślników, ze
szczególnym uwzględnieniem podnoszenia jakości szkolenia
praktycznego i teoretycznego organizowanego dla młodocianych
pracowników dokształcających się w systemie szkolnym i
pozaszkolnym,
- wspomaganie szkolących pracodawców
rzemieślników w wypełnianiu obowiązków wynikających z faktu
realizacji dodatkowych, obok gospodarczych, zadań
oświatowych,
- zapewnienie młodocianym - realizującym
przygotowanie zawodowe u pracodawców rzemieślników -
optymalnych warunków nauki i pracy.
F o r m y sprawowania nadzoru
Nadzór
nad przebiegiem przygotowania zawodowego w rzemiośle
sprawowany jest przez organizacje samorządu rzemiosła: izby
rzemieślnicze i cechy, w szczególności przez:
- dostarczanie
(przez cechy we współpracy z izbami rzemieślniczymi)
niezbędnych materiałów i informacji związanych z realizacją
procesu szkolenia praktycznego organizowanego u pracodawców
rzemieślników,
- prowadzenie przez cechy i izby doradztwa
dla pracodawców rzemieślników zatrudniających młodocianych
pracowników w celu nauki zawodu,
- współdziałanie (izb
rzemieślniczych i cechów) z właściwymi organami administracji
rządowej i terenowej, kuratoriami, szkołami zawodowymi
w zakresie planowania i organizowania dokształcania teoretycznego -
w formach szkolnych i pozaszkolnych - młodocianych pracowników
zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego u pracodawców
rzemieślników,
- organizowanie (przez cech, we współpracy
z izbą rzemieślniczą) szkoleń dla rzemieślników zatrudniających
młodocianych pracowników w celu przygotowania zawodowego
(szkoła mistrzów),
- organizowanie przez izbę
rzemieślniczą szkoleń doskonalących dla przedstawicieli
cechów upoważnionych do wykonywania zadań związanych
z nadzorem nad przebiegiem przygotowania zawodowego młodocianych
zatrudnionych u pracodawców rzemieślników,
- ocenę
jakości szkolenia organizowanego u pracodawców rzemieślników
polegającą na analizowaniu przez izbę rzemieślniczą i cech
wyników egzaminów czeladniczych młodocianych pracowników i
wykorzystaniu ich w pracy szkoleniowej i doradczej.
II. Podstawowe
zadania izby rzemieślniczej w zakresie sprawowania
nadzoru nad przebiegiem przygotowania zawodowego w rzemiośle
Izba
rzemieślnicza sprawując nadzór nad przebiegiem przygotowania
zawodowego w rzemiośle, wykonuje w szczególności następujące
zadania:
- współpracuje z władzami samorządu województwa
i powiatu, kuratorium oświaty, wojewódzką i powiatowymi radami
zatrudnienia oraz państwowymi organami nadzoru nad warunkami pracy,
a także innymi placówkami w zakresie organizacji
dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników w szkołach
zawodowych, upowszechniania informacji o zasadach prawnych i
organizacyjnych dotyczących przygotowania zawodowego w rzemiośle
oraz wniosków i uwag wynikających z ocen przebiegu przygotowania
zawodowego w rzemiośle (stosownie do kompetencji wym. w
art.17, ust.5, art.35, ust.4 –dotyczy nadzoru pedagogicznego-,
art.39, ust.5 , ustawy o systemie oświaty),
- dokonuje
co najmniej raz w roku analizy i oceny wyników egzaminów
czeladniczych. W analizie należy wykorzystać wnioski i uwagi
przewodniczących komisji egzaminacyjnych oraz delegatów izby
uczestniczących w sesjach egzaminacyjnych dotyczące poziomu
przygotowania kandydatów do egzaminów praktycznych i z zakresu
wiedzy teoretycznej. Wnioski i uwagi należy przekazać do cechów
oraz odpowiednio do powiatów, szkół zawodowych
dokształcających młodocianych pracowników, ośrodków
organizujących dokształcanie w formie kursowej oraz do
kuratorium,
- organizuje, co najmniej raz w roku seminarium
szkoleniowe dla przedstawicieli cechów upoważnionych do realizacji
zadań z zakresu nadzoru nad przebiegiem przygotowania zawodowego w
rzemiośle. W ramach programu należy uwzględnić: przepisy prawne
związane z organizacją nauki zawodu młodocianych, metody
współpracy z pracodawcami szkolącymi, wnioski i uwagi
zgłaszane przez komisje egzaminacyjne i delegatów izby. Udział
przedstawicieli cechu jest obowiązkowy,
- sporządza,
na podstawie informacji uzyskanych z cechów - raz w roku -
zbiorczą informację nt. stanu szkolenia młodocianych
pracowników zatrudnionych u rzemieślników
zrzeszonych,
- przygotowuje i przekazuje do cechów wzorcowe,
opracowane przez Związek Rzemiosła Polskiego, zestawy dokumentacji
związanej z organizacją i przebiegiem przygotowania
zawodowego młodocianych pracowników,
- organizuje we
współpracy z cechami dokształcanie teoretyczne dla młodocianych
pracowników, którzy wybrali pozaszkolną formę nauki
teoretycznej,
- inicjuje i organizuje doskonalenie
zawodowe szkolących rzemieślników oraz pracowników organizacji
rzemiosła i doskonalenie metod i form współpracy w zakresie
sprawowania nadzoru nad przebiegiem przygotowania zawodowego w
rzemiośle (szkoła mistrzów, m.in. spotkania konsultacyjne w
cechu z inspektorem pracy),
- ustala osobę odpowiedzialną
za sprawowanie nadzoru nad przebiegiem przygotowania zawodowego
młodocianych w rzemiośle, która powinna posiadać
przygotowanie pedagogiczne (co najmniej, jak instruktor
praktycznej nauki zawodu),
- promuje naukę zawodu
organizowaną w zakładach rzemieślniczych z wykorzystaniem różnych
form przekazu informacji: media , spotkania w szkołach oraz w innych
instytucjach i organizacjach.
- prowadzi doradztwo oraz
udziela informacji na temat zasad prawnych związanych ze szkoleniem,
zarówno dla szkolących pracodawców, jak i młodocianych
pracowników oraz uczestniczy w rozstrzyganiu ewentualnych sporów i
nieporozumień wynikłych w trakcie trwania przygotowania
zawodowego w rzemiośle,
- udziela informacji oraz
przygotowuje i udostępnia niezbędną dokumentację związaną
z organizacją przygotowania zawodowego młodocianego w
rzemiośle,
- organizuje – w miarę potrzeb - uroczyste
podpisywanie umów o pracę w celu przygotowania zawodowego,
połączone z omówieniem podstawowych praw i obowiązków mistrzów
oraz uczniów-młodocianych pracowników, a także wręczenia
świadectw czeladniczych po zdanych egzaminach, z udziałem rodziców
przedstawicieli szkół , urzędów i organizacji.
Upoważnienie izby
Izba
rzemieślnicza może upoważnić cech, właściwy ze względu na
siedzibę rzemieślnika zatrudniającego młodocianego pracownika w
celu przygotowania zawodowego w rzemiośle do sprawowania
nadzoru nad przebiegiem tego procesu.
Upoważnienie ma formę
pisemnego porozumienia izby rzemieślniczej i cechu określającego
zakres przekazywanych uprawnień do sprawowania nadzoru oraz tryb i
terminy składania przez cech informacji o nadzorze.
Porozumienie
jest poprzedzane uchwałą zarządu izby o przekazaniu uprawnień i
uchwałą zarządu cechu o przyjęciu uprawnień. Zarząd izby w
drodze uchwały może odstąpić od porozumienia w przypadku
stwierdzenia, iż cech nie realizuje przyjętych zobowiązań.
III. Podstawowe zadania cechu w zakresie sprawowania nadzoru nad przebiegiem przygotowania zawodowego w rzemiośle
Cech
sprawując, z upoważnienia izby rzemieślniczej, nadzór nad
przebiegiem przygotowania zawodowego w rzemiośle, wykonuje w
szczególności następujące zadania:
- współpracuje
z samorządem powiatu, dyrektorami i radami pedagogicznymi
szkół zawodowych, w których młodociani
pracownicy zatrudnieni w celu przygotowania zawodowego u pracodawców
rzemieślników realizują dokształcanie teoretyczne oraz
organami nadzoru nad warunkami pracy w zakresie uwag i
wniosków wynikających z działalności szkoleniowej
pracodawców rzemieślników i egzaminów czeladniczych
(stosownie do kompetencji wym. w art.39, ust.5 i art.40, ust.3
ustawy o systemie oświaty),
- przyjmuje od pracodawców
szkolących uczniów oświadczenie dotyczące spełnienia warunków
umożliwiających prowadzenie przygotowania zawodowego
młodocianych i ustalające maksymalną liczbę
młodocianych,
- prowadzi ewidencję (wykaz) pracodawców
rzemieślników zatrudniających młodocianych pracowników w celu
przygotowania zawodowego, zawierający informacje o stanie
zatrudnienia młodocianych pracowników, kwalifikacjach zawodowych i
pedagogicznych osób szkolących-instruktorów praktycznej nauki
zawodu, liczbie wolnych miejsc do wykorzystania w celu
szkolenia, dacie złożenia egzaminów czeladniczych,
- prowadzi
ewidencję (wykaz) umów o pracę w celu przygotowania
zawodowego realizowanego u pracodawców rzemieślników,
- ustala
osobę odpowiedzialną za nadzór nad przebiegiem przygotowania
zawodowego młodocianych w rzemiośle, która powinna posiadać
przygotowanie pedagogiczne (co najmniej, jak instruktor
praktycznej nauki zawodu),
- organizuje cykliczne spotkania
instruktażowe z mistrzami szkolącymi (szkoła mistrzów).
Program w szczególności powinien obejmować: zasady prawne związane
ze szkoleniem młodocianych pracowników (zmiany, nowe regulacje),
elementy metodyki i dydaktyki związanej w realizacją programu
praktycznej nauki zawodu,
- prowadzi
doradztwo oraz udziela informacji na temat zasad prawnych związanych
ze szkoleniem, zarówno dla szkolących pracodawców, jak i
młodocianych pracowników oraz uczestniczy w rozstrzyganiu
ewentualnych sporów i nieporozumień wynikłych w
trakcie trwania przygotowania zawodowego w rzemiośle,
- udziela
informacji na temat wolnych miejsc na naukę zawodu w rzemiośle oraz
pomocy młodocianemu pracownikowi, który z uzasadnionych przyczyn
chce zmienić miejsce przygotowania zawodowego, a działania
mediacyjne nie przyniosły efektu,
- promuje naukę zawodu
organizowaną w zakładach rzemieślniczych poprzez udzielanie i
upowszechnianie informacji na temat zasad prawnych i
organizacyjnych dotyczących przygotowania zawodowego w
rzemiośle, ze szczególnym uwzględnieniem praw i obowiązków
mistrza szkolącego oraz młodocianego pracownika zatrudnionego w
celu przygotowania zawodowego w rzemiośle,
- udziela
informacji oraz przygotowuje i udostępnia niezbędną
dokumentację związana z organizacją przygotowania zawodowego
młodocianego w rzemiośle,
- organizuje - w miarę
potrzeb - uroczyste podpisywanie umów o pracę w celu
przygotowania zawodowego, połączone z omówieniem podstawowych praw
i obowiązków mistrzów oraz uczniów-młodocianych pracowników, a
także wręczenia świadectw czeladniczych po zdanych
egzaminach, z udziałem rodziców, przedstawicieli szkół, urzędów
i organizacji.
IV. Podstawowe
zadania i ustalenia związane z rejestracją
umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego
1.
Zawarcie umowy i wzór umowy
Umowę o pracę w celu przygotowania
zawodowego zawierają pracodawca rzemieślnik i młodociany
pracownik, a stosownie do art.194 i 195 ustawy kodeks pracy
umowa ta musi być zawarta na piśmie. Umowa
sporządzana jest w siedzibie cechu.
Cech przygotowuje do
podpisania umowę o pracę w celu przygotowania zawodowego na
druku według wzoru opracowanego przez Związek Rzemiosła
Polskiego. Pieczęć cechu na druku umowy oraz nadanie
jej numeru ewidencyjnego są potwierdzeniem, że w dniu spisania
umowy spełnione zostały wszystkie warunki określone
przepisami.
Cech informuje szkołę zawodową, do której
uczęszczają uczniowie ze zrzeszonych zakładów rzemieślniczych,
urząd skarbowy, zus i powiatowe urzędy pracy, a izba
rzemieślnicza zawiadamia kuratorium, wojewódzki urząd pracy i
okręgowy inspektorat pracy o stosowanym w rzemiośle wzorze umowy o
pracę w celu przygotowania zawodowego oraz ustaleniach
dotyczących sprawowania nadzoru nad przebiegiem przygotowania
zawodowego młodocianych pracowników w rzemiośle.
2.
Dokumenty niezbędne do sporządzenia umowy
Strony
zawierające umowę przedkładają następujące
dokumenty:
a) rzemieślnik – pracodawca lub osoba przez
niego upoważniona:
- wpis do ewidencji działalności
gospodarczej, określający zakres pracy zakładu,
- dokument
stwierdzający kwalifikacje zawodowe uprawniające do
szkolenia,
- dokument stwierdzający przygotowanie
pedagogiczne,
- dokument stwierdzający znajomość przepisów
o ochronie pracy, w tym przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i
higieny pracy (art. 207 § 3 Kodeksu pracy),
- oświadczenie,
iż zakład pracy spełnia warunki do zatrudniania młodocianych, w
szczególności dysponuje określoną ilością stanowisk pracy
adekwatną do liczby zatrudnionych uczniów.
b) młodociany:
- świadectwo
ukończenia gimnazjum,
- aktualne orzeczenie
uprawnionego lekarza stwierdzające brak przeciwwskazań do pracy w
określonym zawodzie,
- oświadczenie odnośnie wyboru formy
dokształcania teoretycznego.
3. Okres nauki zawodu
„Do
zawierania i rozwiązywania z młodocianymi umów o pracę w celu
przygotowania zawodowego mają zastosowanie przepisy kodeksu pracy
dotyczące umów o pracę na czas nie określony ... „
art.194 kodeksu pracy.
W treści umowy o pracę w celu
przygotowania zawodowego należy podać czas trwania nauki zawodu,
który nie może być krótszy niż 33 miesiące i nie dłuższy niż
36 miesięcy (por. rozporządzenie RM, poz.2 „Podstawa
prawna”)
Przepisy dopuszczają zawarcie umowy o pracę w
celu nauki zawodu na czas określony (por.
rozporządzenie RM, poz.2 „Podstawa prawna”)
Nauka
zawodu młodocianego kończy się egzaminem (por. rozporządzenie
RM, poz.2 „Podstawa prawna”), co oznacza że złożenie
egzaminu czeladniczego przed upływem okresu nauki ustalonego w
umowie jest faktycznym zakończeniem procesu nauczania, a
młodociany nabywa status pracownika wykwalifikowanego.
a) Umowę o pracę w celu przygotowania zawodowego w formie nauki zawodu rzemieślnik zawiera z młodocianym na czas nie określony, co oznacza, że po zakończeniu nauki, której okres jest ustalony w umowie, rzemieślnik powinien spisać z byłym uczniem stosowną umowę o pracę (Kodeks pracy, Dział Drugi, Rozdziały I i II) lub rozwiązać z nim umowę o pracę za wypowiedzeniem. Oświadczenie rzemieślnika o wypowiedzeniu umowy zawartej na czas nie określony powinno wskazywać przyczynę uzasadniającą wypowiedzenie i zawierać pouczenie o prawie odwołania do sądu pracy.
b) Umowę o pracę w celu przygotowania zawodowego w formie nauki zawodu rzemieślnik może zawrzeć z młodocianym na czas określony, nie krótszy jednak, niż przewidziany planem nauczania dla danego zawodu. Taką umowę rzemieślnik może zawrzeć w przypadku, gdy zatrudnia większą liczbę młodocianych, aniżeli wynika to z jego potrzeb (por .rozporządzenie RM poz. 2 Podstawa prawna). Umowa o pracę zawarta na czas określony kończy się z upływem czasu, na który została zawarta (Kodeks pracy art. 30), co oznacza, że rzemieślnik zamierzający zatrzymać byłego ucznia jako pracownika, powinien zawrzeć z nim stosowną umowę o pracę.
4. Termin zawarcia umowy o pracę
a) Umowę o pracę w celu nauki zawodu z młodocianym, zawiera pracodawca w terminach przyjęć kandydatów do szkół zawodowych. Zasada ta dotyczy tych młodocianych, którzy zamierzają dokształcać się w szkole zawodowej. W takim przypadku zajęcia praktyczne u pracodawcy rozpoczynają się z dniem 1 września, czyli z chwilą rozpoczęcia roku szkolnego.
b) Umowa o pracę w celu nauki zawodu z młodocianym zamierzającym dokształcać się w systemie pozaszkolnym może być zawarta w dowolnym, określonym przez strony terminie (por .rozporządzenie RM poz. 2 Podstawa prawna) .
c) Rok szkolny rozpoczyna się 1 września, a kończy 31 sierpnia kolejnego roku (por. ustawa poz.4 Podstawa prawna).
5. Prawa
i obowiązki
Przedstawiciel cechu informuje strony umowy tj. pracodawcę rzemieślnika i ucznia młodocianego pracownika o prawach i obowiązkach wynikających z zawarcia umowy, ze zwróceniem szczególnej uwagi na obopólne obowiązki w dziedzinie realizowania programu nauki praktycznej i teoretycznej, a także przestrzegania przepisów prawa pracy i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, regulaminów stosowanych u pracodawcy oraz przystąpienia młodocianego do egzaminu czeladniczego stanowiącego zakończenie nauki zawodu.
6. Ewidencja zawartych umów o pracę w celu przygotowania zawodowego
Umowę sporządza się w dwóch egzemplarzach, po jednym dla każdej ze stron tj. pracodawcy rzemieślnika i młodocianego pracownika. Dodatkowe kopie umowy rzemieślnik przekazuje wg potrzeb do ZUS, urzędu skarbowego i do szkoły zawodowej, o ile młodociany dokształca się w systemie szkolnym.
a) Cech prowadzi ewidencję zawartych umów o pracę w celu przygotowania zawodowego. Rejestr umów o naukę zawodu zawiera numer kolejny, datę zawarcia umowy, określenie stron, nazwę rzemiosła, formę przygotowania zawodowego, datę planowanego zakończenia nauki, formę dokształcania teoretycznego, rubrykę na uwagi (wg potrzeb – np. adnotacje o zakończeniu nauki).
b) Cech
odmawia zaewidencjonowania umowy o pracę w celu przygotowania
zawodowego w przypadku stwierdzenia, że nie zostały spełnione
wszystkie określone przepisami wymogi, bądź
pracodawca nie zapewnia właściwych warunków dla realizacji
nauki zawodu. Cech w terminie 14 dni, w formie pisemnej podaje
przyczynę odmowy zaewidencjonowania umowy.
Pracodawca
rzemieślnik może zwrócić się do izby
rzemieślniczej, która wyjaśnia sprawę w porozumieniu
w inspekcją pracy.
7. Dokumentacja
szkoleniowa i pracownicza
Cech pomaga rzemieślnikowi w zgromadzeniu niezbędnej dokumentacji szkoleniowej - program praktycznej nauki zawodu i pracowniczej – ewidencja młodocianych, wzory zaświadczeń o szkoleniu bhp i inne określone w Kodeksie pracy i przepisach wykonawczych.
8. Dokształcanie
teoretyczne młodocianych
Cech
udziela pomocy rzemieślnikowi w organizacji dokształcania
teoretycznego młodocianych pracowników w formach:
a) szkolnej
- współpracując ze szkołą zawodową, zwłaszcza na etapie
planowania rozmiarów naboru uczniów w określonych zawodach
rzemieślniczych, organizacji czasu nauki teoretycznej w szkole oraz
nadzoru nad realizacją przez ucznia obowiązku nauki
teoretycznej,
b) pozaszkolnej - organizując dokształcanie
teoretyczne młodocianych we współpracy z izbą rzemieślniczą,
inną placówką oświatową lub w ramach własnych
– w drodze prowadzenia szkoły zasadniczej, bądź kursów
dokształcających młodocianych w zakresie podstaw programowych
obowiązkowych przedmiotów zawodowych teoretycznych dla szkoły
zawodowej, realizowanych na podstawie programów zaakceptowanych
przez ZRP.
9. Zakończenie nauki zawodu
Nauka zawodu
młodocianych pracowników zatrudnionych w celu przygotowania
zawodowego u pracodawców rzemieślników kończy się egzaminem
czeladniczym.
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 maja
1996r. w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i warunków
ich wynagradzania zawiera w § 11 jednoznaczne ustalenia, zgodnie z
którymi „młodociani zatrudnieni u pracodawców będących
rzemieślnikami (...) składają egzamin czeladniczy przed komisją
egzaminacyjną izby rzemieślniczej”, bez względu na formę
dokształcania teoretycznego. Minister Edukacji Narodowej w
rozporządzeniu z dnia 21 marca 2001 r. w sprawie warunków i
sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy
oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach
publicznych (Dz.U. Nr 29, poz. 323) w par. 112 potwierdza, że
„Egzamin czeladniczy dla młodocianych pracowników
zatrudnionych w celu nauki zawodu, przeprowadzany na podstawie
odrębnych przepisów, jest egzaminem zawodowym”, to jest
potwierdzającym kwalifikacje zawodowe.
Na tę kwestię
cech i izba rzemieślnicza powinny zwrócić szczególną uwagę i
uczulić dyrektorów szkół zawodowych, aby proces nauki
zawodu realizowanej w rzemiośle kończył się z zgodnie z
przepisami prawa.
Cech udziela pomocy rzemieślnikom i młodocianym pracownikom w
przygotowaniu się do egzaminu czeladniczego oraz sporządzeniu
wniosku na egzamin i skompletowaniu niezbędnej dokumentacji,
współpracuje w tych sprawach z macierzystą izbą
rzemieślniczą i szkołą zawodową.
V. Ustalenia końcowe
Podstawowe zadania i tryb postępowania związane z rejestracją umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego przypisano cechowi, który z upoważnienia izby sprawuje nadzór nad przebiegiem przygotowania zawodowego w rzemiośle wobec rzemieślników zrzeszonych w nim. Jednakże szkolący pracodawca rzemieślnik, stosownie do art.3 ust.6 ustawy o rzemiośle ma prawo wyboru organizacji, w której się zrzeszy. W związku z tym, wobec szkolących pracodawców rzemieślników zrzeszonych w izbie rzemieślniczej zadania i ustalenia zawarte w pkt.III i IV w całości przejmuje ta izba rzemieślnicza.
W
a r s z a w a , l u t y 2 0
0 2 r.
U C H W A Ł A Nr
4
Zarządu Związku Rzemiosła Polskiego
z dnia 19
lutego 2002 r.
znak: NO-I-130/02
w
sprawie: „Zasad i trybu sprawowania przez izby
rzemieślnicze i cechy
nadzoru nad przebiegiem przygotowania
zawodowego
w rzemiośle pracowników młodocianych”
Zarząd Związku Rzemiosła Polskiego działając na podstawie § 2 pkt. 1 i 2 oraz § 17 Statutu ZRP i na podstawie ustawy o rzemiośle z dnia 22 marca 1989r. (Dz.U. Nr 17, poz. 92 ze zmianą w dniu 6 września 2001r. Dz.U. Nr 129, poz. 1445) art. 12 ust. 4 w związku z art. 3 ust. 6 i ust. 7 uchwala co następuje.
§ 1 Zarząd Związku Rzemiosła Polskiego ustala zasady i tryb sprawowania przez izby rzemieślnicze i cechy nadzoru nad przebiegiem przygotowania zawodowego w rzemiośle pracowników młodocianych – określone w załączniku pt. „Zasady i tryb sprawowania przez izby rzemieślnicze i cechy nadzoru nad przebiegiem przygotowania zawodowego w rzemiośle pracowników młodocianych”.
§ 2 Zarząd Związku Rzemiosła Polskiego ustala, iż „Zasady...”, o których mowa w § 1 wchodzą w życie z dniem 1 marca 2002r.
§ 3 Zarząd Związku Rzemiosła Polskiego zobowiązuje Zespół Oświaty Zawodowej i Problematyki Społecznej do niezwłocznego przekazania izbom rzemieślniczym „Zasad...”, o których mowa w § 1, w celu ich wdrożenia.
§ 4 Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
UZASADNIENIE
W związku z wejściem w życie znowelizowanej w dniu 6 września
2001r. ustawy o rzemiośle wprowadzającej zasadę sprawowania przez
izby rzemieślnicze – lub z ich upoważnieniem cechy – nadzoru
„nad przebiegiem przygotowania zawodowego w rzemiośle pracowników
młodocianych” zaszła konieczność przygotowania przez Związek
Rzemiosła Polskiego zasad postępowania organizacji rzemiosła w tej
mierze dla ujednolicenia praktyki we wszystkich izbach
rzemieślniczych. Takie oczekiwania pod adresem Związku Rzemiosła
Polskiego zgłoszono podczas narady kierownictw izb rzemieślniczych
we wrześniu 2001r. Projekt „zasad nadzoru” powstał z Zespole
Oświaty Zawodowej i Problematyki Społecznej przy współpracy z
zespołem ekspertów z izb rzemieślniczych i cechów.
Projekt
był przedmiotem obrad Komisji Oświaty Zawodowej Zarządu ZRP w
dniach 12 listopada 2001r. i 6 lutego br., a także skierowano go do
konsultacji w izbach rzemieślniczych. Dyskusja nad propozycjami
rozwiązań miała miejsce podczas ogólnopolskiej narady oświatowej
w dniach 3-5 grudnia 2001r.
Projekt przedstawiono w
Ministerstwie Edukacji Narodowej, które nie zgłosiło uwag,
motywując to brakiem podstaw formalnych do zajęcia
stanowiska.
Wdrożenie dokumentu pt. „Zasady i tryb
nadzoru...” może pociągnąć za sobą koszty ze strony izb
rzemieślniczych wywołane organizowaniem szkoleń dla pracowników
cechów oraz dla Związku Rzemiosła Polskiego z tytułu udziału
pracowników ZRP w tych szkoleniach.